Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Het Nieuwe Instituut en curator Lou Stoppard hebben in het kader van The Hoodie uiteenlopende auteurs benaderd om vanuit hun eigen expertise te reflecteren op specifieke facetten of interpretaties van de hoodie. Zoals de objecten, documentatie en kunstwerken in de tentoonstelling verschillende thema’s vertegenwoordigen en diverse stemmen aan het woord laten, zo bieden de langere teksten en video's in het webmagazine verdieping en achtergronden bij een even breed scala aan betekenissen die het zowel omstreden als populaire kledingstuk in zich verenigt.

Er zijn bijvoorbeeld onderzoeks- en schrijfopdrachten verstrekt voor nieuwe essays en artikelen over de historische achtergrond van kledingstukken met een kap of capuchon, de representatie van de hoodie en het (zwarte) lichaam in de beeldende kunst en modefotografie, genderongelijkheid in het ontwerp en beschikbare aanbod van hoodies en de manier waarop de hoodie in verschillende media wordt afgebeeld. Daarnaast publiceert Het Nieuwe Instituut in het webmagazine van het project een aantal bronnen opnieuw die van invloed zijn geweest op de totstandkoming van The Hoodie.

De politiek van de hoodie

Troy Patterson

Wanneer we het hebben over de capuchontrui, blijft de vraag: “Wie kan of mag het zonder problemen dragen?” 

 Verscheen 06-03-2016 in The New York Times Magazine.

The History of the Hoodie by Gary Warnett

Gary Warnett vertelt over de geschiedenis van de hoodie in deze video in opdracht van SHOWstudio. Ingeleid door curator Lou Stoppard van The Hoodie.