Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Falkeling zegt over de installatie: “Het jaarlijkse oogstseizoen van katoen is weer aangebroken. Hoodies worden van katoen gemaakt. Historicus Sven Beckert beschrijft in zijn boek Katoen. De opkomst van de moderne wereldeconomie hoe deze natuurlijke vezel zich – in vergelijking met andere grondstoffen als hennep, vlas en wol – vanwege het uitzonderlijke vermogen om kleur op te nemen en te behouden kon ontwikkelen tot een drijvende kracht achter de kapitalistische wereldmarkt. Tegenwoordig vullen activistische groeperingen en families in Indonesië, Bangladesh en India fabriekspijpleidingen met beton om hun land en hun gemeenschappen te beschermen tegen de vervuiling en de onttrekking van water die de katoenindustrie met zich meebrengt.

What We Are Made Of vertelt onderling verweven verhalen over katoen en de mensen die met dit materiaal werken.

Het werk speelt zich af in de Oezbeekse regio rond het Aralmeer. Deze verzameling zoutwaterbekkens vormde ooit het op drie na grootste meer ter wereld, maar is nu berucht vanwege grootschalige verwoestijning; een natuurramp van wereldwijd belang. De katoenproductie in dit gebied steunt op dwangarbeid (moderne slavernij). What We Are Made Of is een artistiek en pedagogisch project over de grondstoffen van ons dagelijks leven.”

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

“In dit audioboek volgen we Aida tijdens een bezoek aan de boerderij van haar ouders in de buurt van de Oezbeekse stad Noekoes, waar haar familie elk seizoen weer gedwongen wordt om op de katoenvelden te werken. Ook ontmoeten we Mike, een muzikant die in L.A. woont, en Cassandra, een influencer uit Wenen die 80% pro-veganistisch is en zich probeert te verzetten tegen fast-fashion, maar er misschien juist wel verslaafd aan is”, aldus Falkeling.

Gerelateerde projecten

Het Nieuwe Instituut heeft zich eerder in verschillende projecten uitgebreid bezig gehouden met de keerzijde van de (mode)industrie en de verschillende tijdschalen waar die zich doorheen manoeuvreert. Er is daarvoor samengewerkt met uiteenlopende experts die zich ook elders in hun academische, artistieke of curatorial praktijk hebben verdiept in het thema.

Fashion Data
Onderdeel van Tijdelijk Modemuseum

Curator en modetheoreticus José Teunissen stelde in het kader van het Tijdelijk Modemuseum het programma Fashion Data samen, dat bestond uit een deeltentoonstelling, verschillende activiteiten en een online en offline publicatie waarin het onethische en niet-duurzame functioneren van het huidige modesysteem werden aangekaart en werden voorzien van een aantal voorbeelden van (met name Nederlandse) ontwerpers die met behulp van slow fashion een alternatief proberen te bieden. 

Fashion Data
Essay van José Teunissen

Het essay ‘Fashion Data: over het falende modesysteem en alternatieve oplossingen’ van José Teunissen is terug te lezen in het webmagazine van het Tijdelijk Modemuseum. De gehele publicatie is online beschikbaar via ISSUU.

Fashion Data
Thursday Night Live!

Er werd in het kader van Fashion Data een avond georganiseerd in samenwerking met festival en kennisplatform Stripped - A New Look at Fashion, dat onderzoek doet naar ‘de andere kant van mode’. Er was onder meer een filmvertoning van de onthullende documentaire The True Cost, die net als Falkeling stilstaat bij de kleren die we dragen, de mensen die ze maken en de invloed die het productieproces heeft op de planeet; “wie betaalt er nu echt de prijs voor de kleren die wij kopen?” 

Fashion Machine
Installatie in het Tijdelijk Modemuseum

Kunstenaar, materiaalonderzoeker en modeontwerper Conny Groenewegen ontwikkelde voor het Tijdelijk Modemuseum en Fashion Data de installatie Fashion Machine, die het productiemechanisme en de schaal van de fast-fashion-industrie voelbaar maakte, terwijl er in de alternatieve ‘sweatshop’ in de tentoonstellingsruimte in Het Nieuwe Instituut een nieuwe vorm en haast activistische lading werd gegeven aan een banaal materiaal als fleece. 

Pandora's Box
Installatie in Neuhaus

Als lid van het collectief NON+ was Groenewegen ook een van de initiatiefnemers achter de installatie Pandora’s Box. Met een grootschalig spiegelend ‘hamsterwiel’ en een tunnel met mouwen van fleece nam het een prominente plek in binnen het filosofielokaal van tijdelijke academie voor meer-dan-menselijke kennis Neuhaus. Het werk speelde in op de verbeeldingskracht van ontwerpers, mythologie, technologie, filosofie en spel. Het maakt deel uit van een serie over de notie van ‘Synthetic Time’, waarin onder meer het lineaire tijdsbegrip dat ook het denken in onze industrieën en productiesystemen bepaalt, geanalyseerd wordt.

Er loopt een duidelijke (kunststof)draad van Fashion Machine naar Pandora’s Box. In het latere werk ontspint zich immers ook een tweeledig verhaal over de efficiënte massaproductie van kleding en de langdurige vernietiging van de leefomgeving die daarmee gepaard gaat. Kunststofvezels als fleece zijn tegelijkertijd heel snel en bijzonder traag: ze kunnen de gewenste productiesnelheid van het laatkapitalisme nog net bijbenen, maar zijn zo slecht afbreekbaar dat ze vervolgens een eeuwigheid op het aardoppervlak aanwezig blijven.