Curator Lou Stoppard over The Hoodie
Deze tentoonstelling gaat over de vraag hoe de kleding die we dragen invloed heeft op hoe anderen ons zien en zich tot ons verhouden, en stelt dat mode een brandpunt is wanneer het gaat over bredere maatschappelijke kwesties zoals klasse en kansen. De tentoonstelling tracht vooral gesprekken, debatten en discussie op gang te brengen door te laten zien hoe complex en gelaagd één enkel kledingstuk kan zijn. Aan de ene kant is de hoodie heel performatief—een krachtige verklaring van mode, intentie, of saamhorigheid—en was misschien wel bedoeld als een boodschap aan anderen. Het kan merchandise zijn; een ideaal, leeg canvas waar illustraties, slogans, statements op gedrukt kunnen worden. Echter, aan de andere kant is de hoodie verlegen en terughoudend—een manier om je eigen persoonlijke bubbel te creëren, om je terug te trekken uit de wereld, jezelf af te schermen en te ontsnappen. De hoodie is alomtegenwoordig; een fantastisch, populair schoolvoorbeeld van modern ontwerp, maar wanneer de drager zich in de wereld, de stad of de digitale sfeer begeeft, wordt het verhaal van de hoodie uniek. Wie staat er aan het roer van dit verhaal of narratief? De drager of de kijkers? De geschiedenis werpt een lange schaduw, net als denkgewoontes of de herinnering aan cultuuriconen en -momenten. De hoodie behelst niet alleen het lichaam, maar ook de last van deze kwesties; de last van maatschappelijke normen.