Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

In het kader van The Hoodie hebben Het Nieuwe Instituut en curator Lou Stoppard verschillende experts uitgenodigd om hun eigen gespecialiseerde licht te laten schijnen op het veelzijdige gelijknamige kledingstuk. Hun bijdragen vanuit de meest uiteenlopende invalshoeken bevestigen de rijkdom aan verhalen die de capuchontrui vertegenwoordigt en bieden verdieping bij de thema’s die in de tentoonstelling worden aangesneden. In haar artikel ‘Hooded Histories’ voorziet kunsthistorica Alexandra van Dongen (conservator historische vormgeving bij het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen) de hoodie van een aanvullend (trans)historisch en transcultureel perspectief.

Verbeeldingen die wij niet gekozen hebben

Tot slot, wat betreft de omkering van het rollenspel tussen man en vrouw met betrekking tot ongelijke machtsverhoudingen voortkomend uit gender, religie, kolonialisme in relatie tot lichaamsbedekkende kleding en de daaruit voorgekomen beeldvorming is het werk van kunstenaar Yasmina Bouziane een krachtig hedendaags antwoord op het gedeelde verleden van de huik en de haik. Haar fotoserie Inhabited by Imaginings We Did Not Choose (Verbeeldingen die we niet gekozen hebben…). De geschiedenis van de Algerijnse haik speelde een belangrijke en zichtbare rol gedurende de Franse kolonisatie van Algerije, die begon in 1830 en duurde tot het midden van de twintigste eeuw. Het Europese oriëntalisme gaf bovendien voeding aan het idee dat deze niet-Europese samenlevingen veroverd en beschaafd moesten worden, waardoor de haik het mikpunt en rechtvaardiging werd om dat te doen. Fransen kolonisten redeneerden dat als ze in staat waren om de haik te veroveren, dus vrouwen te ontsluieren, dan konden ze ook Algerije veroveren. Gedurende de Frans-Algerijnse oorlog werd de haik voor de Algerijnen daarom hét symbool van verzet tegen de Franse overheersing en teken van hun onafhankelijkheid. Zowel mannen als vrouwen verborgen zich onder de haik om allerlei zaken voor het verzet te kunnen smokkelen.

Door de transculturele biografie van de huik en de haik te onderzoeken worden gedeelde geschiedenissen zichtbaar. Er is nog veel onderzoek nodig om de complexe en meervoudige herkomst- en receptiegeschiedenis van dit type kledingstukken te ontrafelen. Het zijn vooral de routes die inzicht geven in fascinerende acculturatieprocessen tussen uiteenlopende culturen die al eeuwenlang met elkaar verbonden zijn.

Bibliografie