Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Chinouk Filique de Miranda

Kendrick Lamar - DAMN. United States Tour (Kung Fu Kenny) Hoodie, Spring 2017

"Gekocht omdat Kendrick Lamar basically gewoon de GOAT is, en deze hoodie dat uitdraagt zonder dat je er teveel woorden aan vuil hoeft te maken. Daarnaast was het een van de eerste tour merch items die ik understated genoeg vind om er niet meteen als een groupie uit te zien, maar waar wel duidelijk wordt in wat voor categorie je jezelf schaalt qua muziek en daarmee ook verwantschap."

Chinouk Filique de Miranda

Adidas Originals Hooded dress, Autumn/Winter 2008

"Heel hard voor gespaard om te kunnen dragen op mijn 17e verjaardag (hahah), de eerste keer dat ik bewust met een ‘meisjes-versie’ van de hoodie in aanraking kwam. Ik draag dit tegenwoordig nooit meer, maar ik kan hem maar niet weg doen, waarschijnlijk omdat het toendertijd voor mij een hele investering was en er veel emotionele waarde aan vast zit."

Chinouk Filique de Miranda

Carhartt, Anorak Camo Green/Carhartt Orange, c. 2011

"Dit was een van de eerste keren dat ik bewust een oversized menswear hoodie kocht, met de gedachte ermee 's avonds over straat te kunnen gaan en je veilig in te voelen. Uiteindelijk vond ik de fit zo fijn dat het ervoor heeft gezorgd dat ik hierna volgend vrijwel alleen nog maar mannenjassen/-hoodies/-sweaters kocht."

Thijs Gouwerok

Shania Twain, NOW Tour Leopard hoodie, 2018

“Ik heb deze hoodie op 11 oktober 2018 gekocht bij een Shania Twain-concert in het Ziggo Dome, tijdens de NOW-tour. Het ontwerp, met Shania’s bekende luipaardprint, is gebaseerd op de videoclip That Don't Impress Me Much.”

Farida Sedoc

Hosselaer "Hairitage" Hoodie, 2015

“Haar speelt een belangrijke rol in de samenleving als het gaat om status en identiteit. Het is een manier om iemands sociale status te bepalen; hun leeftijd en overlijden, etniciteit, vruchtbaarheid, geslacht, burgerlijke staat, religie, sociale rang en rijkdom. De hoodie-lijn Ladies toont een verscheidenheid aan uitgebreide kapsels die samen een matriarchale gemeenschap vormen: Freetown. Ladies is gemaakt door kunstenaar Farida Sedoc, die beter bekend staat als HOSSELAER.”

Emirhan Akın

Reflect, Remember My Name, 2018

"In 2017 werd ik gebeld door Reflect, een merk in Istanbul, met de vraag of ik een kledinglijn wilde ontwerpen in relatie tot de urgente situatie van de Syrische vluchtelingen die in Istanbul terecht zijn gekomen. In antwoord op deze vraag heb ik, naast een aantal andere stukken, deze hoodie ontworpen, die Remember My Name heet. Op 4 februari 2012, vond Mazhar Omar Tayyara, een jonge Syrische journalist-activist, de dood tijdens het bloedbad in Homs. Mazhar, een van de slachtoffers van deze tragedie, filmde zichzelf vlak voordat hij meedeed aan de protesten. In een van die opnames zegt hij dat hij hoopt dat mensen hem en zijn vrienden herinneren. Die aangrijpende uitspraak bleef lange tijd in mijn hoofd rondspoken en ik besloot dit kledingstuk aan hem op te dragen; een poging om zijn verhaal niet ongehoord te laten gaan. De lange ritssluiting die het gezicht van de drager verbergt, staat voor de sluier in de islamitische cultuur. Het representeert niet alleen alle mensen die geleden hebben onder, en hun leven verloren tijdens de burgeroorlog, maar ook voor de mensen die ogen dicht houden en blijven zwijgen."

Amy Wu

Thunderclap hoodie, 2019

"Thunderclap is een steganografische zine die zich, gecamoufleerd, in de straten van Beijing verstopt. Aan de hand van modeaccessoires worden de verboden testen van de Chinese anarchofeminist He-Yin Zhen (1886-1920) onder het publiek verspreid. De linten en geborduurde patches bevatten Engelse citaten uit He-Yin’s essays, die om een QR-code heen zijn geplaatst. Wanneer voorbijgangers de code scannen, kunnen ze de originele Chinese teksten downloaden. Thunderclap werd zo ontworpen dat het werk in het volle zicht, in de straten van Beijing, verborgen is. Het maakt gebruik van Shanzhai-mode, een Chinese fenomeen waarbij een combinatie van onzin-Engels en een QR-code een geheim systeem creëert, waarmee gevoelige informatie die in China gecirculeerd had moeten worden, toch kan worden gepubliceerd."

Frieden Athletics

Frieden Athletics ‘Messenger of Peace’, 2019

"We hebben deze hoodie ontworpen als een symbool voor vrede in een tijd waarin we die het hardst nodig hebben. Terwijl de kap verwijst naar de iconische Blue Helmets, de vredesmacht van de Verenigde Naties, refereren de primaire kleuren aan de continenten die zich onder de Olympische vlag verenigen. Met deze hoodie zetten we ons in voor het beter zichtbaar maken van vrede, zowel in jeugdkleding als in de wereld."

Maria Gil Mendoza

Suéter de jerga, Mexico, 2016

"Mijn hoodie heeft geen merk. Hij werd in 2016 gemaakt door Mexicaanse ambachtslieden en ik heb hem in het centrum van Zacatecas in Mexico gekocht. Ambachtelijke producten hebben in Mexico vaak een negatieve sociale connotatie of worden simpelweg als toeristische souvenirs gezien. Ik ben altijd al dol geweest op ambachtelijkheid en op mijn roots, vooral sinds ik naar Nederland ben verhuisd. Elke keer dat ik de hoodie draag, verdwijnen alle sociale en politieke verschillen; het doet me gewoon denken aan thuis. Het voelt een beetje als een knuffel, een knuffel van thuis.”

 

Mohamed Chajid

The New Originals (TNO), Creatives are the new Athletes (CATNA) hoodie, purchased in 2019

“Hoodies creëren een gevoel van comfort, althans voor mij. Het is ten slotte maar een kledingstuk. Maar het heeft wel betekenis en waarde, het bereiken van de top van de Piramide van Maslow, zelfverwezenlijking door middel van creatieve activiteiten. De stelling op de achterkant zegt het genoeg: Creatievelingen zijn de atleten van vandaag; Virgil is de nieuwe MJ(23), Samuel Ross de nieuwe Tony Hawk en Daniel Arsham de nieuwe Ronaldinho.”

Erik Groene

IFFR Green Hoodie, 2014

"Waarom bijzonder? Ik ben al jaren fan van het IFFR en heb een kast vol T-shirts van het filmfestival. Voornamelijk shirts die ik als vrijwilliger kreeg. Het zijn allemaal toffe shirts met steeds verschillende IFFR-tijgers.... Deze hoodie heb ik gekregen van mijn vriendin Lian. Zij werkte in 2014 als vrijwilliger bij de merchandise. Ze mocht toen iets uit de collectie kiezen en dat werd deze hoodie. Voor mij. Dat is heel lief!" 

 

 

Black Lotus

Embroidered Logo Hoodie, Unsoiled 2020

"Bij Black Lotus staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Al onze producten zijn gemaakt onder eerlijke werkomstandigheden en wij maken geen gebruik van dierlijke materialen en proberen het gebruik van synthetische stoffen zo veel mogelijk te beperken. (bijvoorbeeld onze tassen die van veganistisch leer en upcyclede materialen zijn gemaakt.) Wat maakt deze hoodie zo speciaal? De hoodie is onderdeel van de 2019 Fall Winter collectie. Het is gemaakt van 100% katoen en onder eerlijke omstandigheden in China geproduceerd. (wij vinden transparantie belangrijk en daarom is deze informatie ook te vinden op het waslabel onder de norm ‘made under good conditions in China’. Om het afval van het produceren te beperken is de hoodie maar in 1 maat beschikbaar gemaakt met een unieke pasvorm die in principe iedereen zou moeten passen. Zowel geschikt voor dames als voor heren. Op de rug is in het groot het logo geborduurd die ook te vinden is op onze andere producten. Dit is om het merk kenbaar te maken op een exclusieve wijze."

Sylvia Musch

Multiple System Atrophy Awareness hoodie

“Omdat ik ze niet zo lekker vind zitten heb ik zelf nooit hoodies gedragen. Deze hoodie is van mijn man geweest, die twee jaar geleden is overleden aan de neurologische aandoening multipele systeem atrofie (MSA). Ik kan er geen afstand van doen en de trui ligt nog altijd in mijn kast. Ik voeg hem graag toe aan de tentoonstelling, om zo te laten zien dat hoodies ook kunnen worden ingezet om bewustzijn te vergroten. MSA is dodelijk, maar helaas nog erg onbekend. Er wordt vaak een verkeerde diagnose als Parkinson gesteld. Mijn man is vijf jaar ziek geweest. Misschien draagt zijn hoodie er nu aan bij dat meer mensen op de hoogte zijn van MSA.” 

HOW DARE YOU ©

How Dare You hoodie, 2020

HOW DARE YOU © (How Dare You-C) is een initiatief van modefotograaf Carmen Kemmink, die zich voor dit kledinglabel-annex-klimaatsupportproject heeft laten inspireren door de woorden van activist Greta Thunberg. In de loop van het jaar zal Kemmink de geest van een generatie proberen te vangen door jongeren in een shirt of hoodie van hun label te fotograferen en te interviewen over klimaatverandering. Uiteindelijk resulteert dit tijdens de Climate Adaptation Summit in oktober 2020 in een foto- en videotentoonstelling. Alle opbrengsten komen ten goede aan een klimaatdoel dat de jongeren die bij het project betrokken zijn uitkiezen.”

Dress Joycy

Black or White MudCloth hoodie, 2019

“De print van deze stof heet mud cloth of bogolan en komt oorspronkelijk uit Mali. Mijn inspiratie om dit dessin te gebruiken vond ik in de winkel Kaarta Imports & Fabrics in New York, die door Malinese migranten gerund wordt. Sinds ik er zelf geweest ben, is de winkel twee keer op Netflix geweest (in de documentaire over Iris Apfel en in Abstract: The Art of Design, Ruth Carter) en waren accessoires uit de winkel te zien in de film Black Panther. Ik heb gekozen voor een zwart-witpatroon dat volgens mij moderne mensen symboliseert, die zowel zwart als wit zijn. Ik ben Kaapverdiaans. We zijn de oudste creoolse natie en onderzoek heeft uitgewezen dat we de meest gemixte mensen ter wereld zijn. Dat ik de hele wereld in mijn dna heb, geeft mij een kosmopolitisch gezicht en maakt dat ik met iedereen kan connecten.”  

Dress Joycy

Fanm Fortes hoodie

“Deze hoodie is geïnspireerd door het zouk-liedje ‘Fanm Fo’, waarvan de titel ‘sterke vrouwen’ betekent in het Frans-Creools. Mijn achternaam Paixão Fortes betekent ‘sterke passie’ in het Portugees, dus ik heb een cultureel patchwork gemaakt waarin ik m’n naam en de Frans-Creoolse taal met elkaar heb verenigd als symbool voor de liefde en overeenkomsten die ons verbinden. Onze voorouders (in de Franse Caraïben en op de Kaapverdische Eilanden) droegen water op hun hoofd, wat gezorgd heeft voor een nalatenschap van sterke vrouwen. Ze vertegenwoordigen de lange weg die zij hebben afgelegd én hoever wijzelf in onze journey gekomen zijn (zeker als migranten). Mijn lange tocht bracht me naar Martinique en Guadeloupe, waar ik erachter kwam dat de eerste die door de Portugezen ontvoerd werd om naar Frans West-Indië te worden gevoerd een zwarte man was die João heette. Voorbij de fysieke en culturele overeenkomsten deel ik dus ook een bloedband met de Franse Caraïben; we zijn familie.”

Heb je interesse in het uitlenen van jouw hoodie en het verhaal daarachter voor de looptijd van de tentoonstelling, spreek dan een medewerker aan of stuur een email naar thehoodie@hetnieuweinstituut.nl met een afbeelding van jouw hoodie en een korte uitleg. Lees meer over de Open Call.